Friday, December 5, 2008

2008年大相撲九州場所 2008 Sumo Kyushyu Basho

Well! In Sumo we have a new bright shining star, a new Ozeki, Harumafuji!

大相撲で、新しい、光っている星が出ました。それは、新大関日馬富士です!

But first other comments. Again, we only had one Yokozuna. Is Asashyoryu really serious about Sumo? He hardly practices anymore, he seems to be concentrating on his business. If he doesn’t make a decent showing in next year’s January Basho, perhaps there should be some rethinking of his status.

しかし、その事を話す前に、他の事を書きます。また九州場所で横綱は一人だけでした。朝青龍は相撲にたいして、本気が有りますか?もう、稽古をあんまりしない、商売の方に集中しているみたいです。来年一月場所で頑張らないと、朝青龍の横綱状態を考え直した方がいいかも知れません。

Perhaps the time has come for Kaio. The Grand Old Lion just crumpled under a simple push from Wakanosato. It looked like a soft breeze could push him over. And with Ama coming up to join the Ozeki ranks, the contrast between Ama and the other Ozeki will become even more stark. It might just be time for Chiyotaikai to throw in the towel as well.

もしかしたら、魁皇の引退の時間です。若の里はこのベテラン力士をちょっと押して、突然魁皇が倒れました。そよ風でも落ちるみたいでした。これから安馬が大関の位置に入ると、他の大関よりも強くみえるでしょう。千代大海も引退する時間にもう成ったかも知れません。

Kotooshu, just what is his problem? I think it is all mental. Perhaps he should be allowed to take a fall out of the Ozeki ranks and see if he can rekindle the fire and drive that got him there.

琴欧州の問題は、何でしょう?私の考えで、心の問題と思います。もしかしたら、もう一度前頭に戻って、再びやる気を作れるでしょうか?

And Harumafuji’s presence might just be the thing to inspire Kotomitsuki to be the Ozeki he can be.

新大関日馬富士は、琴光喜にもっと素晴らしい大関に鼓舞させるでしょう。

Toyonoshima, Baruto, and Kisenosato should make and exciting Sanyaku bunch this next basho. Aminishiki will have his work cut out for him just to stay there. But Kisenosato will have to even out his performance. He can be spectacular, but he fluctuates too much.

次の一月場所で、豊ノ島、芭瑠都、と稀勢の里は刺激的な三役グループに成ります。安美錦は頑張る必要が有ります。しかし、稀勢の里はもっとしっかりしなければ成りません。時々素晴らしいし実行を出来るけれど、これからいつも自分のベストでやって欲しいです。

Now Kotoshogiku, here is another uneven Rikishi. He should have made it back up to Sanyaku, he has it in him. But I do not think that is certain. Perhaps Maegashira Hito.

琴奨菊は、もう一人のしっかりしていない力士です。私の希望で、九州場所で三役へ戻って欲しかったです。彼は本当に三役のレベルの力士です。しかし、次の番付でどうでしょう?前頭一かも知れません?

Other Rikishi:

他の力士について:

Tochinshin impressed me with his spirit. Even though his record was dismal, he had shot right up to the top of Maegashira, where he gets to battle with the Big Boys. But he gamely hung in there, and said it was a learning experience.

栃ノ心の頑張る気が印象に成りました。彼は3勝12敗で、九州場所は前頭4でした。九月場所は前頭10、その前の場所で前頭14でした。急に上がると、三役の力士たちと取組に成ります。しかし負け越しでも、彼が一生懸命に頑張りました。自分で、“いい勉強です”と言いました。

I think he will be back, and that we will see great things from this young man.

私の考えで、彼はそのうちに前頭上の位置に戻るでしょう。これから素晴らしい力士に成ると思います。

Aran from Russia made a decent showing as a Shin Magaeshira, and we finally get to see a decently behaved Russian. I am looking forward to his future career.

ロシアの阿覧新幕内で勝ち越し出来ました。やっと行儀がいいロシア力士の誕生です。これからの彼の相撲を期待しています。

My hero Homasho came back after sitting out the entire September Basho due his injury, he had tumbled from Maegashira 2 to 15. It is obvious that his wrist has not completely healed. Yet he worked hard to recover from a terrible record, getting five wins in the last seven days. On Senshyuraku though when faced with Yamamotoyama, he just could not move the mountain, and he ended up with Makekoshi.

私の英雄、豊真将は怪我で9月場所を休んで、前頭2から前頭15まで落ちました。やっぱり、手首は完璧に治っていません。しかし、豊真将は本当に動力して、最後の7日間で5勝しました。しかし、千秋楽で山本山の取組の時、やはり“山”を動かせず、7勝8敗に成りました。

I do hope that the Sumo Kyokai will let him hang on at Maegashira 16.

私は相撲協会が前頭16でも決める事を望んでいます。

And to Chiyotaikai and Kotooshu, what was that on Senshyuraku, a stage play? With Harumafuji as a new Ozeki, you guys are really going to have to get your act together, or you will end up just being pathetic.

千代大海と琴欧州、千秋楽の取組は何でしたか、芝居?これから新大関日馬富士と競争するから、頑張らないと、ただ“どうしょうもない”に成りますよ!




No comments: